Een verbroken contract en een nieuw begin: VILLA BALI BATIN.


Een aantal van mijn gasten wist het al, maar lang niet iedereen: met ingang van 1 februari 2011 ga ik Warjihouse verlaten.
Niet omdat ik het niet leuk meer vind in Warjihouse en ook niet omdat de contracttermijn dan is verlopen, maar simpelweg omdat de eigenaar andere plannen heeft met Warjihouse. Welke die plannen zijn, is niet helemaal duidelijk en dat gaat mij in feite natuurlijk niet aan, behalve, dat we samen een contract hebben afgesloten voor 5 jaren, waarvan er op 1 februari 2011 slechts 3 voorbij zijn. Het contract is bij mijn intrede netjes besproken, schriftelijk opgesteld en door beide partijen ondertekend. Er waren een aantal voorwaarden in opgenomen, waaronder een betalingsregeling, die vermeldde dat de eerste termijn van drie jaren bij aanvang zou worden voldaan en de tweede termijn na de eerste twee jaren. Niet beschreven waren de verwachtingen die beide partijen koesterden en de inzichten die in de loop der tijd veranderden. Hoe zou dat ook kunnen?
Maar toen ik in december 2009 de vraag bij de eigenaar en zijn familie neerlegde over het regelen van de betaling van de tweede termijn, kwam het antwoord schoorvoetend en langs een omweg tot mij: ik hoefde niets meer te betalen. De schoondochter, die het beleid voert over Warjihouse 2 aan de Jalan Bisma, kwam peroonlijk vertellen dat haar vader Warjihouse 1 na de drie betaalde contractjaren weer zelf wilde beheren. Volgens de dochter had de eigenaar het geld niet nodig en wilde hij Warjihouse 1 renoveren. Zijn verwachting, dat ik dat zou doen, was niet uitgekomen. En hoewel dit in het contract niet aan de orde was, ben ik wel met herstelwerk begonnen, maar door de slechte start in het eerste jaar kon ik het niet afmaken.
Contractbreuk dus. In Bali is dit niet ongewoon en natuurlijk zou ik in zekere zin in mijn recht staan als ik er werk van maakte, maar het is zeer de vraag of dat een verstandige zet zou zijn. Er zijn vele manieren om een ander het leven zuur te maken en als je bij een Balinees de voet dwars zet, kun je weinig goeds verwachten. Volharden in eigen gelijk is in dit geval niet vooruitzien, maar wat dan wel?

Ik hinkte op verscheidene gedachten: een nieuwe homestay zoeken; naar een ander eiland vertrekken; werk zoeken in Australie; of teruggaan naar Nederland. Ik sprak met Australiers; ik bezocht de idyllische stranden van Lombok; ik legde een mogelijke terugkeer naar Nederland aan mijn familie voor. En al deze mogelijkheden besprak ik natuurlijk ook met diverse Balinese en Nederlandse vrienden.
De oplossing kwam onverwacht via een Balinese vriend, die ik al bijna tien jaar ken: Wayan Darta.

Hij had een huis voor me, precies naar mijn smaak, met een ruime tuin. Met enkele aanpassingen, die niet veel hoefden te kosten, zou het geschikt zijn voor gasten. Ik kon een jaarcontract krijgen, dat per jaar verlengbaar zou zijn. Ik was meteen verkocht.

Natuurlijk wil ik zo snel mogelijk beginnen, dus er wordt hard aan gewerkt om het nieuwe huis in gereedheid te brengen.
Er komen een paar nieuwe badkamers bij en de tuin wordt gereconstrueerd. Er komt een compleet nieuwe inrichting. Er wordt geverfd, gerepareerd en schoongemaakt. Uiteindelijk zal het resulteren in twee frisse appartementen van twee kamers en suite met een badkamer. Desgewenst kan men ook alleen een kamer huren.

Tussen beide appartementen is een grote gemeenschappelijke ruimte met grote antieke openslaande deuren, die uitkomen op het terras aan de tuinzijde. In het midden komt een grote ronde tafel, waaraan men gezellig bij elkaar kan zitten om te ontbijten, lunchen of dineren; een boek lezen, op de computer werken, of een spelletje doen.
Maar zover is het nog niet. Nu wordt er nog hard gewerkt aan de renovatie en de inrichting.
De deuren zijn nog gesloten, maar als alles volgens plan verloopt, gaan ze per 1 oktober wijd open.

7 reacties

  1. jettie said,

    30 augustus, 2010 bij 8:50 pm

    hallo ineke, ik had het al gelezen dat je warji house ging verlaten, ga je je nieuwe adres ook medelen? ik heb ook je verslag van lombok gelezen en heb jelke gemaild. tot nu toe heb ik nog niets terug gehoord. ik wil graag wat tijd op lombok door brengen. kan ik het via jou vargen? hartelijke groeten van jettie van der elsken, amsterdam. ik heb vorig jaar in november een week in warji house verbleven. ik hoop dat ik wat van je hoor. veel succes met je nieuwe home stay.

  2. Dorry en ook Frits said,

    31 augustus, 2010 bij 11:22 am

    Hallo Ineke,

    Leuk te lezen en op foto’s te zien, dat er gewerkt wordt aan je nieuwe onderkomen. Het ziet er prachtig uit en volgens je beschrijving is het een heerlijke plek. We hopen er eens te komen! Succes met alle voorbereidingen en lieve groeten van ons beiden!

  3. Dieske said,

    31 augustus, 2010 bij 4:58 pm

    Alle goeds en veel succes in je nieuwe onderkomen! Ik ga je zeker nog bezoeken voordat we weer naar Nl vertrekken.
    Warme groet vanuit Candidasa!

  4. Elly en Roland said,

    3 september, 2010 bij 4:49 pm

    Hoi Ineke

    We hebben net onze tickets weer geboekt voor volgend jaar, dus komen we zeker langs. We wensen je enorm veel succes en geluk.
    Lieve groeten

    Roland en Elly

  5. Lieve en Marcel said,

    6 september, 2010 bij 3:33 pm

    Dag Ineke,We hebben je artikeltje van de nieuwe bezigheden en vooruitzichten gelezen, en ja we wisten al dat er problemen waren met de eigenaar. Hopelijk betekent dit een Goede Nieuwe en Blijvende start. We wensen je het allerbeste, en we zien elkaar wel, ofwel komen wij nog eens naar Bali ofwel kom jij nog eens naar Lombok, Hangt ervan af wie er het eerst aan rust of afwisseling toe is. Goed. Ook altijd welkom bij ons. Wij zijn terug op 4 oktober. Lieve en Marcel

  6. Carla de Geus said,

    8 september, 2010 bij 9:21 am

    Hoi Ineke, ik heb je verslag gelezen en ben heel blij voor je dat er iets nieuws voor je gekomen is. In januari kom ik waarschijnlijk voor een maandje weer naar Bali en kom dan je nieuwe plekje opzoeken. Ik wens je heel veel sukses. lieve groet Carla.

  7. Max & Ria van Kuilenburg said,

    1 februari, 2011 bij 4:38 pm

    Hallo Ineke,
    zo, februari 2011, een nieuwe start in een nieuwe lokatie. Wij wensen jouw een succesvol en dus een gezellige drukte toe. Als we de gelegenheid hebben dan zullen we zeker een paar nachten in jouw villa reserveren in combinatie met ons visvacantie in Lombok bij onze grote vriend Jelleke.
    Tot spoedig.

    Max en Ria


Geef een reactie

