Bali, Ubud, Warjihouse kroniek afl. 34

VERVALLEN VROUW

3 dames

“Cantik sekali” (heel mooi) wordt mij vaak toegeroepen.

Het klinkt leuk, maar ze moeten natuurlijk niet overdrijven. De spiegel zegt mij dat ik er hoogstens acceptabel uitzie voor mijn leeftijd en in het donker misschien zelfs redelijk aardig. Maar de pensioengerechtigheid straalt eraf, al duurt het nog 5 jaar voordat ik dit recht mag consumeren. In Nederland trekken de stratenmakers (bestaan die trouwens nog?) zich al jaren niets meer van mij aan en in mijn tien jaar jongere vriendin meent menigeen een dochter te herkennen. Als ik zeg, dat ik al bijna zestig ben, trekt men ongelovig de wenkbrauwen op: “Really?” Dat kan zowel betekenen dat je er  jonger uitziet als ouder. Als iemand een foto van mij ziet die flatteert, wordt mijn leeftijd lager geschat. Dan kan de werkelijkheid natuurlijk alleen maar tegenvallen. Maar ja, iedereen heeft toch de neiging om zich van de gunstige kant te laten zien. Zelfs als ik naar mijn eigen spiegelbeeld kijk, ga ik er zodanig voor staan, dat het resultaat meevalt. Het is dan ook een shock om argeloos naar de grond te kijken en dan ineens te zien, dat zelfs de huid rond mijn knieën bij elke stap futloos voor- en achterwaards bewegen. Dat zag je vroeger alleen bij oude vrouwen. Inderdaad, die van boven de zestig. Godsamme.

 verval (7)

Een Balinese vriend van mij (nog geen 30) maakte laatst een foto. Ik zat tussen twee vriendinnen in, die ook nog met hem op de foto moesten. Op het moment dat hij de foto nam riep hij spontaan uit: “Two beautiful ladies and a very old one in the middle.” Ik was zeer onthutst en dat is duidelijk op de foto te zien. Ik heb de foto uitvoerig bekeken en ik moet zeggen: Ik vind de foto leuk. Hij is volstrekt eerlijk en er is niets mis mee. Het geeft me voldoening te zien, dat ik me op mijn gemak voel; dat ik veel heb meegemaakt en dat ik tussen de jongelui me amper bewust ben van het leeftijdsverschil.

verval (9)

De geest lijkt niet mee te groeien met het lichaam. Toch is dat wel gebeurd.
Want waar die twee lieve jongedames nog aan moeten beginnen heb ik allemaal al gehad. Ik heb mijn selectie in het leven al gemaakt. Ik weet inmiddels wat ik wil en ik zie wat het me heeft gebracht. Het leven vraagt niet zo veel meer van me, maar ik màg alles nog. Wat jaloezie en ruzie betreft is de wind gaan liggen. Complimentjes zijn leuk, maar ik maak me er niet druk over. Ik doe eindelijk waar ik zin in heb en dat blijkt nog heel veel te zijn. En nu kijk ik naar me eige. Ik denk: jeetje, dat ik daar nu zo tegenop heb gezien! Het zit allemaal niet meer zo strak. Maar het knelt ook niet meer, haha.

verval (13)

1 reactie

  1. heleen said,

    14 december, 2009 bij 5:04 pm

    Hoi lieve moeder,
    Ik begon dit verhaal te lezen op je blog bij hyves omdat ik je een krabbel stuurde. Ook dit is weer leuk om te lezen. En ik kan het niet méér met je eens zijn,terwijl ik nog wel een strak figuur heb,want je lekker voelen heeft niets met het uiterlijk te maken.Het verbaasd me dat je geen reacties hebt gekregen want elke vrouw is met haar uiterlijk bezig en uiteindelijk gaat bij ons allemaal de huid zakken en rimpelen. Dat laatste kan ik over meepraten. Soms denk ik dat ik er niet aantrekkelijk meer uitzie doordat m’n rimpels al aardig zichbaar worden maar ik merk dat het enkel afhangt van hoe ik me voel. Voel ik me lekker dan krijg ik leuke complimenten,voel ik me niet lekker dan dus niet. Uitstraling en gedrag is veel belangerijker.
    dag lieverd,kus,heleen.


Geef een reactie

