Bali, Ubud, Balian Ketut Liyer

3 mnd priest

Veel vakantiegangers komen naar Bali met een missie.
Het kan zijn, dat ze historische plekken komen bezoeken, maar vaak heeft men interesses van meer spirituele aard. Het Balinese hinduisme en vooral de uitbundige verschijningsvorm ervan trekt al langer dan een eeuw toeristen. In de loop der tijd zijn er talrijke boeken over Bali verschenen met intrigerende titels als “Eiland der demonen” en “Liefde en dood op Bali”.
Uiteraard nam daarmee de belangstelling voor Bali enorm toe.

De laatste bestseller, die over Bali verscheen, is van de Amerikaanse schrijfster Elizabeth Gilbert: Eat, Pray and Love. Inmiddels heb ik het boek al vele malen in mijn kast gehad en weer doorgegeven. Voor sommigen is het boek zelfs aanleiding tot een soort bedevaart. Men zoekt de plaatsen en personen op, die in het boek genoemd worden. Ik moet zeggen, dat dit Ubud en genoemde personen ten goede komt. Wayan heeft inmiddels een bloeiend bedrijfje, genaamd ‘Traditional Balinese Healing’ en ook Ketut Liyer heeft geen gebrek aan belangstelling tegenwoordig. Iedereen weet hem inmiddels te vinden.

Kadek 1 bulan 1 minggu (5)

Ketut Liyer was al langer geen onbekende in Ubud. Hij is een veelgevraagde pemangku, die vooral populair is als priester op de verjaardagen van jonggeborenen  (12 dagen, 42 dagen, 105 dagen en 210 dagen na de geboorte) Het zijn altijd vrolijke bijeenkomsten, waarbij moeder en kind centraal staan en alle gasten goedgemutst eten en drinken, en meebidden voor een lang en gelukkig bestaan ten gunste van het nog onbedorven nieuwe leven. De nieuweling is zich zelden bewust van al het goeds dat hem of haar wordt toebereid en ondergaat de ceremoniën vaak slapende, of aan moeders borst.

Yogi, 3 bulan (3)

Ketut heeft al met al een vrolijk en redelijk betaald beroep, dat hij met graagte en veel gevoel voor humor uitoefent. Erop vertrouwende, dat een goed gemoed alle omstandigheden gunstig beïnvloedt, voorspelt hij zijn bezoekers desgewenst veel voorspoed en een mooi bestaan. En ook als we er maar half in geloven, horen we dat graag. Zo ook Elizabeth Gilbert en al haar lezers, die uit nieuwsgierigheid Ketut voor een sessie kwamen opzoeken.
Het bracht niet in de laatste plaats voorspoed aan Ketut zelf, die er nu dubbel in gelooft. Zijn karma kan niet meer stuk.

8 reacties

  1. Ineke Raas said,

    27 november, 2009 bij 2:06 pm

    Dag Ineke,

    Ik heb het boek nog maar pas geleden gelezen. Als mensen horen dat je Bali hebt bezocht dan noemen ze dit boek. Europa, India en dan nog Bali, op die manier reizen heeft ook wel wat!
    Groet, Ineke

  2. Carol Toetenel said,

    6 juni, 2010 bij 4:20 pm

    Ik heb het boek net uit en vind het een heerlijk verhaal.
    Zelf hou ik veel van reizen en zou bijna meteen een vlucht pakken..
    Ben blij dat Ketut’s bankrekening niet meer very empty is.
    Even sparen en hopelijk maakt hij een keer zo’n magische tekening voor me.

  3. Eleni said,

    1 juni, 2011 bij 3:17 pm

    Ben net terug uit Bali en heb Ketut ontmoet. Ik heb er geen woorden voor, het is geweldig om hem gezien te hebben en om hem gesproken te hebben….natuurlijk heb ik het boek ook gelezen en heb ik de knoop doorgehakt…bali is echt hemels, ik wilde niet meer naar huis….maar helaas ben ik weer terug in Blanda! Ga ervoor en geniet van het land, de tempels en de super lieve mensen!

  4. Jan Klijn said,

    22 juni, 2011 bij 10:38 pm

    Hallo hierbij heb ik een vraag wij gaan 15 juli naar bali voor de 3e keer en wij zouden graag een sessie willen hebben met Guru Ketut in Ubud, is er een email adres om in contact te komen met Ketut om zo een afspraak te maken alvast onze hartelijke dank.
    Gr Jan en Liesbeth Klijn

  5. Tina Natsepa said,

    29 januari, 2012 bij 10:12 pm

    Wat mooi om dit te lezen… Ik ga in Juli alleen naar Bali en ook heb ik een afspraak met de Guru Ketut… Ik ben benieuwd. Ik ga 8dgn naar Bali en daarna ga ik mijn fam. op Ambon bezoeken Dank jullie wel voor de info en de mooie foto’s Grt, Tina

    • Ineke said,

      30 januari, 2012 bij 12:52 am

      Dag Tina,
      Dankjewel voor je r4eactie. Ik wens je een hele fijne vakantie
      Ineke

  6. Jaap van der Giessen said,

    26 mei, 2012 bij 7:14 am

    Ik ben ook bij Dhr Ketut geweest, sorry maar wat hij doet is toch
    onzin, hij heeft mij een kwartier lang 100x dezelfde dingen gezegd
    en daar was niks bijzonders bij en hij vroeg vele malen dezelfde
    vragen.
    Het is natuurlijk prima dat hij zn
    bekendheid uitbuit maar verwacht er niks van !
    M.vr.gr. Jaap van der Giessen

    • Ineke said,

      26 mei, 2012 bij 8:12 pm

      Beste Jaap,
      Mensen, die mij over Ketut Lyer benaderen vertel ik altijd, dat hij al een tijdje aan het dementeren is en ook, dat iedereen hetzelfde verhaal te horen krijgt. Men moet een visite aan hem als een curiositeit zien en er niet te veel van verwachten. Liz heeft dat in haar boek ook al aangegeven, toen ze vertelde, dat Ketut haar aanvankelijk niet herkende. En inderdaad: hij en zijn familie varen er wel bij. Dat mag wel, toch?
      Groet,
      Ineke


Geef een reactie

