BALI, UBUD, VERKEERSOPSTOPPINGEN

Een gat in de Jalan Raya Ubud

bemo 19-07-09

In zeer korte tijd is de verkeersdrukte in Ubud verdubbeld. Enerzijds komt dit doordat er tegenwoordig veel meer Balinezen zijn, die zich een motor of een auto kunnen veroorloven, maar aan de andere kant is er veel in de toestroom van de toeristen veranderd. Ik herinner me nog de tijd, dat je gezellig aan kon schuiven in één van de vele eetstalletjes op de grote markt voor de lunch. Daar was het een drukte van belang, doordat de bemo’s, de auto’s en ander vervoermiddelen daar samenkwamen en een parkeerplaatsje zochten.
Door de explosieve vermeerdering van het toerisme veranderde Ubud van een eenvoudig dorpje met een paar simpele homestays in een bedevaartsoord van kunst en cultuur met exclusieve winkeltjes en luxe hotels.

Aziatisch toerisme 19-07-09

Rond het jaar 2000 waren het vooral nog de Europeanen, die op hun individuele reizen naar Ubud kwamen, in het kielzog van de kunstenaars, die vooral in Ubud hun inspiratie vonden. Inmiddels is Ubud ontdekt door de Aziatische vakantiegangers, die vaak in groepen reizen en daarom met grote bussen worden aangevoerd. Ze worden gedropt op de grote markt, waar ze hun souvenirs kopen en daarna zwermt het gezelschap uit langs de winkeltjes en restaurantjes. Later op de dag verzamelen ze zich weer bij de bussen om op weg te gaan naar de volgende bestemming.

bussen 19-07-09 (4)

Ubud is niet berekend op deze verkeersaanval. De hoge bussen kunnen nauwelijks de overhangende bomen in de smalle straatjes passeren; ze manoevreren moeizaam op parkeerplaatsen en denderen over de smalle wegen door de rijstvelden om hun gasten van Bali te laten genieten. Het gevolg is: verkeersopstoppingen, uitlaatgassen, ergernissen en kapotte wegen.

verkeer 19-07-09 (5)

Onlangs trof men een bijzonder vreemde beschadiging aan in de Jalan Raya vlak voor de markt: midden in het wegdek was een vierkant gat ontstaan van bijna twee meter lang en anderhalve meter breed. Het is een wonder, dat daarbij geen slachtoffers zijn gevallen, want het gat bleek wel tien meter diep.
Ontstaan door verkeersdrukte, inderdaad, maar niet daardoor alleen.

gat 08-07-09 (1)

Naar blijkt is ooit de Jalan Raya Ubud dwars over een riviertje aangelegd, dat voor die gelegenheid met afval, aarde en stenen was dichtgegooid. Het rivierwater heeft zich echter een weg gebaand tussen alle versperringen door, aarde en stenen met zich meevoerend. Het wegdek is boven de leemte blijven zweven, totdat het denderende verkeer er doorheen brak.
Inmiddels is er door wegafzettingen een nog grotere verkeerschaos ontstaan dan er al was. Intussen werd er door verschillende overheidsafdelingen beraadslaagd over een goede oplossing voor het ontstane probleem en -uiteraard- door welke instantie de oplossing zal worden betaald. Een paar weken werd het gapende gat gelaten voor wat het was, maar kennelijk is er een doorbraak gekomen in de onderhandelingen, want er wordt druk aan het wegdek gewerkt.

gat in jl Raya (8)

Wie een blik in het gat werpt, ziet, dat het riviertje zich nog niet gewonnen geeft. Het stroomt lustig van noord naar zuid, waar het via de tempel wegduikt onder het marktterrein.

gat in jl Raya 19-07-09 (10)

3 reacties

  1. duco said,

    19 juli, 2009 bij 4:42 pm

    Bali belichaamt evenwicht: zo boven, zo beneden. De Gunung Agung is even diep als hoog. Dus tegenover een bezoekerspiek moet een diepe put staan. Maar wel mooi dat het riviertje door blijft stromen.

  2. Ineke Raas said,

    5 augustus, 2009 bij 11:11 pm

    Ook Ubud heeft te maken met de vele toeristen die, naar ik aanneem, heel welkom zijn, maar ook voor overlast zorgen in het verkeer. Die Jalan Raya Ubud heeft wel heel zwaar te lijden, iedereen wil naar de markt en het paleis bezichtigen!
    Is er een oplossing om de bussen uit het centrum te weren denk je?

    Groet, Ineke

  3. Ineke said,

    6 augustus, 2009 bij 3:08 am

    Het zou mooi zijn, als het grote verkeer geweerd zou worden en er enkele wandelboulevards ontstonden. De oplossing zou zijn een ruime rondweg om het centrum met enkele parkeerplaatsen op strategische punten. Speciale vergunningen voor taxi’s en brommervervoer in de binnenstad, alsmede een vrije tijdzone voor aanvoer van winkelvoorraden e.d. Maar dat vergt veel organisatie en geld.
    Alle wegen lijden onder het toegenomen verkeer, want ze zijn er niet op berekend en men is in Bali geneigd om te bezuinigen op materiaalkosten. Eigenlijk zouden de gebruikers (toeristen) voor de kosten moeten opdraaien, maar die hopen ook op een goedkope vakantie na hun dure vlucht. Het past ze dan ook niet af te geven op de manier waarop de Balinezen hun zaken organiseren.
    Overigens is het gat in de weg niet in de eerste plaats veroorzaakt door het toegenomen verkeer. De grote boosdoener is de rivier, die onder de weg doorloopt en die laat zich duidelijk niet zo gauw om de tuin leiden. Overigens volg ik de herstelwerkzaamheden op de voet. Naar zich laat aanzien, wordt het gat gewoon gedempt met puin en beton en dan kan men na een aantal jaren opnieuw problemen verwachten.

    Groet, Ineke


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: