Bali, Ubud, De heilzame handen van Nengah Ari

Tot eind vorig jaar kwam Ayu regelmatig bij mij langs als het weer eens een drukke dag was geweest of als het schema aanleiding had gegeven tot stress.
Dan masseerde ze kalm en vakkundig mijn ledematen, streek ze de knopen uit mijn rug en gaf ze mij via mijn voetzolen weer nieuwe energie. Hoewel ze niet groot was en tenger oogde, had ze krachtige handen, die toch zo gevoelig waren, dat de minste oneffenheid werd opgemerkt.
Ayu was voor mij net zo verkwikkend als een goede nachtrust.

Maar begin 2009  zat ze niet meer op haar plekje in de Gang Beji om haar vakkundigheden uit te venten. Toen ik haar opbelde voor een afspraak, zei ze verontschuldigend: “Sorry ibu Ineke, but I am pregnant and can not give massages this year. Not good, said the doctor.”
Dat was een tegenvaller. Ik heb sindsdien meerdere masseurs en masseuzes geprobeerd, maar ze waren altijd te hard, te zacht, te onverschillig, te haastig of te onprofessioneel. Ook de tips van andere liefhebbers van een goede lichaamsverzorging leidden niet altijd tot een bevredigend contact, dus ik zwierf van de ene masseur naar de andere, hopend op de gouden greep.
En die kwam toch via een tip van een vriend, die zo goed als verslaafd is aan goede massages, en er een flink percentage van zijn inkomen aan opmaakt.

Nengah 11-05-09

Na mijn laatste werkdag in de sawah belde ik hem op. “I am so tired, Nengah, every part of my body hurts.” Nengah kwam om 5 uur.
Schoorvoetend kwam hij mijn terras op en klopte zachtjes op mijn deur. Ik had mij helemaal voorbereid: een grote sarong over mijn bed gespreid, gedouched en het licht gedimd. (Ik ben nu eenmaal niet meer van de generatie, waar je een schijnwerper op zet.)
Ik stortte mij voorover op het bed en liet het verder allemaal aan hem over.

Nengah is iemand van weinig woorden. Hij zou verdomd niet weten welke.
Mij komt dat goed uit, want ik heb tijdens een ontspannende massage geen behoefte aan obligate gesprekjes. Bovendien weet hij al waar ik vandaan kom en zo.

Hij wreef zijn handen warm en drukte met de muis van zijn handen stevig op verscheidene punten van mijn voetzolen. Daarna zocht hij aandachtig en geconcentreerd alle belangrijke drukpunten van mijn lichaam op, van beneden naar boven en verbond ze met elkaar door ze licht aan te sturen en van het ene punt naar het andere te ‘lopen’. Ik voelde -soms zelfs schoksgewijs- de spanning uit mijn lichaam vloeien en werd heerlijk loom.
Ik had me overgeleverd en was niet meer in staat om te protesteren tegen wat dan ook. Hij herhaalde de ‘loopjes’ zonder mijn lichaam ook maar een moment los te laten en zonder mij ermee te overvallen. Toen geen spiertje in mijn lichaam meer protesteerde tegen zijn behandeling, pompte hij cocos-olie uit een flaconnetje, waarmee hij mijn benen insmeerde en hij begon rustig mijn spieren naar alle kanten te masseren. Hij werkte met grote concentratie tot elk kuiltje, elk knoopje, elk peesje was aangeraakt en op zijn plaats gelegd. Zijn handen werkten samen als een team. Achter elkaar aan, van elkaar af, naar elkaar toe, als een dansend paar. Hij maakte lange streken over mijn benen. (Mijn god, ik wist niet, dat mijn benen zo lang waren.)
En hij maakte mijn billen los, door anderen meestal gegeneerd overgeslagen. Mijn rug werd behandeld vanuit vier windstreken, met extra aandacht voor nek en schouders. Hij omvatte mijn lichaam met zijn steeds groter lijkende handen alsof ze er een onderdeel van waren. Het voelde veilig en geborgen en moest vooral voortduren. Vaak wist ik niet eens waar hij was; ik voelde alleen zijn handen. Het enige wat hij gedurende de sessie heeft gezegd, was : ”Ya”. Toen hij wilde dat ik me omdraaide.
Hij zat achter me, pakte mijn hoofd in zijn handen en lichtte het op. Hij draaide mijn hoofd heen en weer en masseerde met zijn vingers mijn nek, terwijl hij mijn hoofd met zijn handpalmen omvatte. Hij masseerde mijn hoofdhuid, mijn oren, mijn gezicht. Hij drukte stevig op de cruciale punten naast mijn neus en mijn ogen en kroelde door mijn haar. De voorkant van mijn lichaam werd met dezelfde concentratie en toewijding behandeld. Zonder haast en zonder verveling. Maar anders, want in tegenstelling tot mijn rug, is mijn buik week en zacht. Elke andere masseur is met mijn voorkant sneller klaar dan met mijn achterkant. Nengah niet. Hij masseert mijn weke buik, mijn ingewanden lijkt het, en mijn borsten, waar ieder ander met een grote boog omheen gaat. Zorgvuldig volgt hij met zijn duimen mijn armspieren van mijn pols tot mijn oksel. Hij wiegt ze heen en weer tot ik willoos mijn hand slap in zijn schoot laat hangen. Hij werkt door totdat ieder vingerkootje even van zijn plaats is geweest en weer in het gelid staat.
Het mooiste van zijn zwijgzame verzorging is, dat de massage zelf aanvoelt als een verjongingskuur, lichamelijk en geestelijk. Want ik moet wel een heel bijzonder mens zijn, dat iemand in de kennismakingsfase al zoveel aandacht aan mij besteedt.

De één kan het; de ander niet. Nengah Ari kan het in kwadraat.

 Jl Sugriwa nr 15 (1)

Nengah heeft enige tijd in loondienst in salon Venezia aan de Jalan Monkey Forest gewerkt, waar hij al snel een eigen klantenkring heeft opgebouwd. Nu is hij voor zichzelf begonnen als masseur aan huis.

Op verzoek komt Nengah nog steeds aan huis, maar u kunt u ook in zijn salon terecht:
M2, Jalan Sugriwa 15, Ubud, Bali

Phone: +6281 8056 75141  E-mail: arim2bali@yahoo.com

Geef een reactie

