Bali, Ubud, kroniek Warjihouse afl. 17

Fiona door de bocht, of, de schuiver van Fiona.

 

 

 

 

Fiona had er een beetje genoeg van om voor vervoer altijd afhankelijk te zijn van anderen. Ze wilde er ook wel eens alleen op uit. Haar vrienden beschikken vrijwel allemaal over een auto of een brommertje en zij had zelfs voor een bezoekje aan de kruidenier de hulp van een ander nodig. Aanvankelijk had ze haar zinnen gezet op een sportfiets met hulpmotor, maar ook de lichtere motoren stonden haar wel aan, te meer daar die geschikter zijn voor het meenemen van een beetje meer bagage.
Uiteindelijk is ze gevallen voor een licht uitgevoerde, zeer wendbare gele Yamaha. Als bonus kreeg ze er twee helms en een motorjack bij.

Voordat ze erop kon gaan rijden, moest eerst de hele papierwinkel in orde gemaakt worden. Te beginnen met een rijbewijs. Op zich is dat in Bali geen probleem. Het is niet nodig om eerst een jaar dure lessen te nemen en dan examen te doen in theorie en praktijk. In Bali worden deze zaken opgelost met geld. Wie zich wat onzeker voelt, kan lessen nemen, maar in beginsel is het rijbewijs gewoon te koop. Wel moet je een verblijfsvergunning kunnen laten zien en een identiteitsbewijs.  En heel vroeg in de rij gaan staan, want het is altijd heel druk ten kantore. Dan is er altijd nog de kans, dat de papieren niet geheel in de smaak vallen, of er zijn plotseling onaangekondigd een paar regels veranderd. Het kostte Fiona al met al twee dagen om haar rijbewijs in de wacht te slepen maar vergeleken met Nederland is dat ongeveer à la minute. Ook moest er een registratienummer komen met nieuwe nummerplaten. Fiona kon bijna niet wachten. Om haar voor te bereiden op de praktijk nam Made Fiona mee naar een plaatselijk voetbalveldje. De jongens daar waren naar de indruk van Made wel uitgespeeld en werden naar huis gestuurd. Fiona kon oefenen. Links, rechts, hard, zacht, de richtingaanwijzer en de claxon; alles werd uitgeprobeerd. Zonder enig probleem doorcrosste Fiona het veldje, toegeroepen met adviezen en complimenten. Zelf was ik tijdens mijn eerste ritje in een goot langs de sawah beland, doordat ik op het cruciale moment gas gaf in plaats van te remmen. Daarom adviseerde ik haar: gebruik links om te remmen en rechts om gas te geven.

Op een dag moest het er toch van komen en Fiona ging het verkeer in, geflankeerd door Hanneke en mij. In ganzenpas trok het gemotoriseerde drietal van Nyuh Kuning naar Warjihouse in Ubud. Door onwennigheid werd een bocht naar links af en toe iets te ruim genomen, maar door de boot genomen verliep het ritje uitstekend. Aangekomen bij Gang Beji stopten we naast elkaar en ik parkeerde mijn motor langs de stoeprand. Fiona keek me lachend aan en zei: dat ging niet slecht, al zeg ik het zelf.

Nog voordat ik kon reageren, schoot ze langs mij heen de stoep op. Ze dreigde de afwatering in te duiken, waarbij ze een lelijke val zou maken, maar juist op tijd kwam haar motor tot stilstand tegen een ronde bloempot, die in tweeën brak en naar beneden viel. Terwijl Fiona, nog verbijsterd van schrik, door de buurman van haar motor werd geholpen, schoot Hanneke, gierend van de lach, de gang in.

Het nieuws ging weer als een lopend vuurtje en als we door de gang liepen, werden we toegegrinnikt door de hangjeugd. Maar die hebben dan ook allemaal leren motorrijden, toen ze nog maar 12 jaar waren.

 

 

 

 

Ineke van Gemert

2 reacties

  1. Senyum said,

    19 september, 2008 bij 8:01 pm

    Hallo
    Ik ben Senyum en wil toch nog wel even zeggen dat als mijn Balinese buurman niet snel mijn sleuteltje had ongedraaid en de handrem ingeknepen had waardoor mijn motortje stopte ,dan had ik dit waarschijnlijk niet meer na kunnen vertellen . Als ik inderdaad de afwatering was ingedoken die omrand is met een betonnen muurtje had ik daar waarschijnlijk mijn nek op gebroken . Ik ben mijn buurman dan ook heel dankbaar dat hij mij heeft geholpen en zo snel reageerde . Ja nu lachen we om de situatie ,gelukkig wel maar het had ook anders kunnen zijn toch ? .

  2. Ineke said,

    20 september, 2008 bij 12:55 am

    Hallo Senyum, (of Fiona)
    De buurman was sneller dan ik. Hij heeft wel een zoen verdiend, toch?
    Ineke


Geef een reactie

