BALI, WARJI HOUSE kroniek afl.7

    Warjihouse-kroniek

Het wel en wee in een Balinees gastenverblijf

imgp0039.jpg Nyoman vertelde me, dat hij al minstens vijftien jaar met zijn gezondheid tobt. Het is niet helemaal duidelijk, wat hem precies mankeert. Nu eens is het de pijn in zijn rug, dan weer in zijn nek. Soms heeft hij te kampen met maagproblemen en vaak klaagt hij over duizeligheid. En hij zegt, dat hij zo verschrikkelijk moe is. Volgens de dokter heeft hij last van te veel cholesterol (in Bali ook al?) en moet hij dieet houden. Sedertdien eet hij geen vlees meer. Ja, heel af en toe, om te laten zien, dat hij niet ‘fanatiek’ is. Van de dokter krijgt hij regelmatig medicijnen, die wel helpen, maar niet afdoende. Na een paar pillen houdt hij het vaak weer voor gezien. “Does the doctor know what’s wrong?” Vraag ik hem. “No, they don’t know”, verzekert hij me stellig. “The doctor tried everything.” Op mijn vraag, wat hem dan was voorgeschreven, laat Nyoman mij een stripje pillen zien. Het blijkt een medium spectrum antibioticum te zijn. “I take two, but it don’t help and then I stop again.”  Ik leg hem uit, dat het een kuur is. Je neemt niets, of je neemt ze allemaal volgens doktersvoorschrift. Nyoman knikt. Hij zal mijn raad opvolgen. Als ik na een week informeer, hoe het er mee staat, antwoordt Nyoman opgewekt: “Bagus!” “Did you use the pills or not?”  “Every week I take one, until finished”, beaamt hij. “Should not you take one or two every day?” vraag ik hem verbaasd. Hij fronst zijn voorhoofd. “Expensive! Then they should be finished already.”  Laat ook maar.“Did you ever consult a dukun ?(Balinese natuurgenezer)”, vraag ik hem.Die heeft hij inderdaad geraadpleegd, maar eveneens zonder resultaat. Nyoman meent, dat er meer in het spel is. Mensen in de kampung, waar hij vandaan komt, zijn jaloers op hem en menen, dat hij rijk is, omdat hij met toeristen omgaat. “They don’t believe me, when I say, that I have no money and they keep asking me to give money.” De mensen in de kampung denken, dat hij geld achterhoudt en zijn eigen volk niet laat meedelen in zijn rijkdom. “They do black magic”, zegt hij, en bereidwillig: “Do you know black magic?” “Not really”, moet ik toegeven. Nyoman weet heel wat gevalletjes ‘goena-goena’ te noemen. Het gaat meestal om jaloezie. Om een vrouw of over geld. Uit nijd en ter intimidatie. “I am so scared to die”, geeft hij toe, “it worries me. Who will look after my children, when I am dead?” Ik denk, dat het zo’n vaart niet zal lopen. Hij overleeft immers al 15 jaar zijn kwalen? “If I had a lot of money, I would give it, really…” zegt hij, terwijl hij verder gaat met het vegen van het pad en de border. 

Ineke van Gemert

3 reacties

  1. Jeanette Mulder said,

    26 april, 2008 bij 11:22 pm

    Het bovenstaand verhaal is mij zo bekend, hierover heeft Nyoman mij tijdens ons verblijf in december 2006 verteld. Ik zie het beeld wat u hierboven schetst van Nyoman. Heb hem zelf een strip Paracetamol gegeven voor de pijnen. Prachtig. Wilt u de groeten doen aan Nyoman en Made.
    Ik was in 2005 met mijn man bij Warji en in 2006 met mijn zus.

    Jeanette Mulder

  2. Ineke said,

    27 april, 2008 bij 6:24 am

    Nyoman wil nu aan de supplementen beginnen. Komt hier ook in de mode, helaas voor hem tegen zeer westerse prijzen. Gelukkig gaat een stevig bord nasi campur er nog steeds bij hem in. De hartelijke groeten terug van Nyoman en Made.

  3. Jeanette Mulder said,

    27 april, 2008 bij 5:18 pm

    Ach heel leuk, bedankt. Het gaat verder gelukkig goed met ze. We hebben wel weer zin in om naar Bali te komen, dit jaar gaat het niet meer lukken. Volgend jaar misschien. Ook de groeten aan Emiel.

    Jeanette Mulder


Geef een reactie

