BALI, WARJIHOUSE KRONIEK afl.5

Warjihouse-kroniek –

Het wel en wee in een Balinees gastenverblijf 

Voordat mijn vriend naar Bali vertrok om me op te zoeken, vroeg hij, wat hij voor me mee kon brengen. Ik vroeg hem om een flacon “cillit bang”. Want waarmee ik het ook probeerde, het lukte me niet om het doffe waas uit de badkamers te weg te krijgen. De producten, die in Bali verkrijgbaar zijn -en dat zijn er best veel- hadden weinig invloed op deze plaag. Producten als “cillit bang” werden in Nederland aangeprezen met de woorden: “nooit meer dat doffe waas! Nu wordt uw badkamer pas echt goed schoon!”

Bij de huidige toerist staat hygiene bovenaan op het beoordelingslijstje en het had me een kleine moeite geleken, om aan die wens te voldoen. Maar wat ik ook probeerde, echt goed, glanzend schoon kreeg ik het niet. Op den duur ging ik zelfs in de weer met aardappelschilmesjes en steekbeitels om de hardnekkige restjes watersteen rond kranen en in putjes te verwijderen. Nyoman probeerde me daarbij te helpen en ging aan de slag met schuurpapier, wat weer een andere vorm van dofheid veroorzaakte. Mijn hoop was dus gevestigd op het westerse wondermiddel. Helaas, het wonder bleef uit. Ondanks het in aanmerking nemen van voorschriften als inwerkingstijd en de waarschuwing om metalen oppervlakten te ontzien, kreeg ik de kalkaanslag niet weg.

Toen ik later de poort uitliep en in de steeg het afvalwater met ruim “cillit bang” vermengd, zag wegstromen door een open, met mos begroeide goot, bekroop mij een onplezierig gevoel. Daar ging het peperdure wondermiddel, rechtstreeks naar de rivier, op zijn weg de kikkertjes en aaltjes plagend om later een aanval te doen op het rivierwater, de huiskamer van ontelbare levensvormen. En dat slechts om de badkamer van de langstrekkende toerist wat schoner te doen lijken. Ik zag er verder van af. Schoon is schoon en van een beetje kalkaanslag krijg je heus geen schurft.  

Toevallig kwam ik vorige week in aanraking met de zeepnoot, een traditioneel wasmiddel, dat tegenwoordig steeds meer door syntetische wasmiddelen wordt verdrongen. Toen ik ermee aan de slag ging om te zien, of mijn kleding er echt schoon mee werd, vielen de monden van Nyoman en Made eerst open van verbazing. Toen schoten ze in de lach.

En ik voelde ze denken: van het ene uiterste in het andere…

pict0094select.jpg

Ineke van Gemert

Geef een reactie

