Bali, Ubud, Warjihouse Kroniek afl.1

  Warjihouse-kroniek

Het wel en wee in een Balinees gastenverblijf 

Op goed geluk ben ik erin gestapt.Al mijn schepen in Nederland heb ik verbrand, de huishuur opgezegd en mijn laatste vastgoed, een garagebox, voor een leuke prijs verkocht.Begin februari streek ik neer in het eenvoudige resort -een zevental appartementjes- in een achterafstraatje van het kunstenaarsplaatsje Ubud. Ik werd hartelijk verwelkomd door mijn vrienden en door de beheerder, Nyoman. Door Nyoman wellicht met gemengde gevoelens, want hij wist, dat er een nieuwe wind zou gaan waaien, maar hij vroeg zich wel af, wat daarvan de gevolgen voor hem zouden zijn.

Nyoman is al twintig jaar met het gastenverblijf verbonden. Het was nooit een vetpot voor hem, maar hij kon ermee rondkomen zonder zijn hand op te houden. Warjihouse bepaalde zijn bestaan. Nyoman bepaalde het bestaan van Warjihouse.

En ik bepaalde, dat dit in elk geval zo moest blijven.Maar ook gaat er iets veranderen. De kamers zullen, waar nodig, worden opgeknapt. Het linnengoed zal worden aangevuld. Nyoman gaat een warungetje drijven en zijn vrouw zal op verzoek van de gasten maaltijden klaarmaken. De bedoeling is, dat we er allemaal beter van worden: de gasten, Nyoman, en ik.

Inmiddels zijn we twee weken verder en ik heb er alle vertrouwen in, dat het ons gaat lukken. De timmerman en de loodgieter zijn dagelijks over de vloer. Nyoman vult de nieuwe thermosflessen met heet water. Gasten lopen af en aan. Wat opvalt zijn de harmonie en de huiselijkheid, waarmee de dagelijkse gang van zaken gepaard gaat. Nyoman neemt de tijd voor zijn werk en zijn gasten. Hij was zelfs zo vrij om de aanwezige gasten mede uit te nodigen op het dineetje, dat de overdracht van Warjihouse moest beklinken. Het pakte heel goed uit. De gasten verschenen netjes gekleed, de eigenaar voelde zich vereerd en de Balinese maaltijd, die Nyoman en zijn vrouw opdienden, was verrukkelijk. 

room-1-kantor.jpgIneke van Gemert

4 reacties

  1. zolkel said,

    16 februari, 2008 bij 10:01 am

    Leuk stukje Ineke, ik kijk alweer uit naar het vervolg… Lamp boven de tafel komt wat vreemd over boven je bureau, lijkt me een antiek nederlands lampje…Groet, Arie

  2. Ineke said,

    16 februari, 2008 bij 2:56 pm

    Ik ga mijn best doen om wekelijks verslag te doen. Spoedig dus een vervolg.
    De lamp boven mijn bureau is zeer Balinees. Maar misschien wel een rudiment uit de erfenis van de Nederlandse tijd. Een fitting in een oliereservoir, net als een eeuw geleden in Nederland.

  3. Clementine ( mag ook Tineke ) en Clemmy said,

    19 maart, 2008 bij 2:26 pm

    Hallo Ineke, heel leuk om hier je “berichtje”te kunnen plaatsen…
    Vorig jaar ben ik samen met een vriendinnetje en haar moeder in Warji house geweest, dat komt , door een bruiloft in Ubud!
    Werden leuk “opgewacht”door Nyoman en later kwam Emile om het hoekje kijken, gezellig hoor! Ontbijt is ook goed!
    De huisjes vind ik ” balinees”aandoen, daar hou ik van, alhoewel ik stikum boven ben gaan kijken, en daar nog leuker vindt, omdat je er een mooi uitzicht hebt, veel groen en doorkijkjes! De volgende x zou ik graag de bovenverdieping boeken, en dan achter om!
    Oke, ook je “verhaaltjes”worden echt spannend nu! Je hebt het weer leuk gedaan, kleedje erbij enz, enz….wie weet zie ik je nog eens in eigen persoon! groetjes…..Clemmy ..

  4. Ineke said,

    19 maart, 2008 bij 3:09 pm

    Leuk, dat je het leuk vindt!
    De bovenverdieping is momenteel favoriet bij een lieve dame, die voorlopig niet van plan is om weg te gaan. Als ik even van het uitzicht wil genieten, ga ik even bij haar op de koffie. Ook een aanrader.
    Overigens is de menukaart van Nyoman flink uitgebreid. Soms halen we verse vis van het strand, bij voorkeur tonijn. Ooit pepesan van tonijn gegeten? Is echt verslavend. Groetjes terug, Ineke


Geef een reactie

