DE HOF VAN EDEN

 besakih-priester.jpg

In Bali is het Hindoeïsme een zeer levende godsdienst. Men is er de hele dag mee bezig. Alles valt of staat met de goedkeuring der Goden. Op elk familie-erf is wel een hoge troon te vinden, waarop een Godheid desgewenst kan plaatsnemen en alles is aan de Goden opgedragen, dan wel te danken. Ook de mensen, die het eigenlijk met een korrel zout nemen, voldoen aan hun religieuze verplichtingen, voor het geval alles tòch waar is. Trouwens, waartoe zouden al die palmbladeren dienen, als men er geen mandjes en offerbakjes van zou vlechten? Elke plek van gewicht is dan ook van een offertje voorzien: niet alleen de tempel en het altaar, maar ook de poort naar het erf, de motorbike en de winkelkassa. “Sudah mandi?”  (heb je al gedouched?) vraagt de vrouw des huizes, als ik ´s-morgens vroeg geeuwend uit mijn kamer het terras opkom. En zo ja, dan word ik ook even ingezegend.  Met een fleurig bloempje tussen wijs- en middelvinger sprenkelt  zij met een golvend handgebaar heilig water over mijn deemoedig gebogen hoofd. Daarna steekt zij het bloempje boven mijn oor en lacht me toe: mijn dag wordt goed. Als zij met bevallige pasjes mijn tuin weer uitloopt, kringelt links en rechts de geur van   wierook omhoog, die niet alleen de Goden, maar ook mij welgevallig is. De Goden hebben eigenlijk nooit honger. Alle honden en katten weten dit. Zodra deze of gene devote huisgenoot de hielen heeft gelicht, gaat er een kat met het geöfferde koekje vandoor, of komt er een hond het vlechtwerkje leegslobberen. En aangezien de Goden dit best vinden, wordt dit ook door de mensen niet verhinderd. Niet het offer zelf is belangrijk, maar de toewijding. En hoe het precies zit, weet ik niet, maar er moet iets van waar zijn, want Bali is nog steeds de Hof van Eden.

Bijdrage door Ineke van Gemert

1 reactie

  1. zolkel said,

    31 oktober, 2007 bij 8:18 pm

    Leuk stukje van een insider, leuk om te lezen over zaken waar een “normale” toerist niet direct mee in aanraking komt. Die liggen aan het strand te bakken maar interesse voor cultuur en locale bevolking ho maar….benieuwd naar je volgende stukje…succes gewenst met dit leuke blog…


Geef een reactie

